Verkkokauppa kasvattaa pk-yritysten markkinoita

helmikuu 11, 2008

Kauppalehdessä julkaistiin tänään Sopranon toimitusjohtajan Arto Tenhusen mielipidekirjoitus aiheesta ”Lama lisää verkkokauppaa Suomessa”. En nyt ota kantaa otsikoinnin dramaattisuuteen, mutta Tenhusella on hyviä pointteja verkkokaupan suosion kasvamisesta Suomessa.

Kirjoituksessa kerrotaan esimerkiksi, että peräti puolet suomalaisyrityksistä aikoo aloittaa tai lisätä vientiään verkkokaupan avulla. Lisäksi kaksi kolmasosaa yrityksistämme aikoo laajentaa markkinoitansa kotimaassa nimenomaan verkkokaupan avulla. Kysyntää verkkokaupan osaajille siis on etenkin PK-sektorilla, jolle suurilla ohjelmistotaloilla ei ole  kustannustehokkaita ratkaisuja.

Apuun tulevat paitsi helpot itseasennettavat ratkaisut kuten Clovershop ja yksilölliset ratkaisut pieniltä koodipajoilta. Suurimman potin tulevat uudessa pk-yritysten aallossa Software as a Service -periaatteella eli netin kautta käytettävät ja ylläpidetyt palvelut, kuten Sopranon Composer tai juuri julkaistu loistava MyCashflow.  Kilpailua käydään helppoudessa, valmiiksi mietityissä ratkaisuissa ja helpossa kustomoitavuudessa. MyCashflow tarjoaa ainakin näitä kaikkia, ja yrityksemme tuleekin tarjoamaan sen päälle toteutettuja verkkokaupparatkaisuja.

Pian näemme varmasti myös automyyjiä, jotka eivät toimi enää fyysisessä toimipisteessä, vaan koeajot tilataan netistä ja auto saapuu kotiovelle. 80 prosenttia kuluttajista käyttää nettiä hankkiessaan tietoa autoista ja yli puolet koeajoista johtaa ostopäätökseen, joten en näe mitään ongelmaa tässä toimintatavassa. Tulemme näkemään vielä valtavia murroksia perinteisten toimialojen ansaintalogiikassa. 

Mainokset

3 Responses to “Verkkokauppa kasvattaa pk-yritysten markkinoita”


  1. […] Petri Vilén kirjoittaa blogissaan verkkokaupasta ja ohjelmistoista. MyCashflow’sta hän sanoo seuraavaa: “…juuri julkaistu loistava MyCashflow. Kilpailua käydään helppoudessa, valmiiksi mietityissä ratkaisuissa ja helpossa kustomoitavuudessa. MyCashflow tarjoaa ainakin näitä kaikkia, ja yrityksemme tuleekin tarjoamaan sen päälle toteutettuja verkkokaupparatkaisuja.” […]


  2. […] kokonaisvaltaista ja rohkeaa markkinoinnin suunnittelua. Jo ennen perustamista Petri Vilen kertoi blogissaan Bolderin käyttävän MyCashflow’ta […]


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: