Jakaminen uuden yrittäjyyden perustana

tammikuu 17, 2008

Verkostoja luodessaan yrittäjä on jatkuvassa kanssakäymisessä vanhojen ja tulevien yhteistyökumppaniensa kanssa. Arvostusta ja statusta tietotyöläinen saavuttaa jakamalla tietoa. Bloggaavat asiantuntijat ovat osoittaneet paikkansa kansainvälisissä asiantuntijayhteisöissä – jakamalla ajatuksiaan ja tietoa hyvistä toimintatavoista omilla aloillaan. Vaikuttaa siltä, että tulevaisuudessa yhä useamman yrityksen ansaintamalli tulee perustumaan antamisen strategiaan, eli yritys tarjoaa ilmaiseksi tietoa, palveluita tai tuotteita, joiden avulla saadaan massoittain kiinnostuneita ihmisiä yrityksen ääreen – ja osa näistä asiakkaista ostaa yrityksen tarjoamia varsinaisia palveluita.

Esimerkkejä antamisen strategiasta löytyy esimerkiksi musiikkimaailmasta ja etenkin IT-alalta, jossa monet yritykset ovat muuttaneet tuotteitaan avoimeen lähdekoodiin perustuvaksi. Avaamalla tuotteen käyttäjille nostetaan sen houkuttelevuutta ja saadaan useampia ihmisiä käyttämään tuotetta. Samalla tuotteen ympärille syntyy parhaassa tapauksessa täysin maksutta toimiva kehittäjäyhteisö, joka samalla tekee tuotetta tunnetummaksi että kehittää sitä käyttäjien tarpeita paremmin palvelevaksi. Tuotteen avannut emoyhtiö toimii yleensä asiantuntijapalveluiden tarjoajana ja luo lisäarvoa vaativimmille asiakkaille. Yritys ei voi laskea voivansa hyödyntää kaikkia tuotetta käyttäviä taloudellisesti, sillä useimmat ilmaispalveluiden käyttäjät tukeutuvat juuri niiden maksuttomuuteen.

Lisäarvon tuottaminen on uudessa yrittäjyydessä myös täysin uudenlaista. Yrityksen arvo mitataan sen web-sivujen kävijämäärissä, kävijöiden vierailun toistuvuudessa, sijoituksena hakukoneissa merkittävillä hakusanoilla, ulkoisten linkkien määränä yrityksen web-sivuille, kommenttien ja asiakaskontaktien määränä, asemana kansainvälisessä asiantuntijayhteisössä ja referenssien vaikuttavuudessa. Yritys pystyy lisäämään arvoaan merkittävästi olemalla läsnä jatkuvasti ja monessa yhteydessä verkossa.

Mitä aktiivisemmin yritys toimii verkossa, sitä merkittävämpi on sen asema ja yrityksen jättämä jälki. Kutsun tätä verkostoitumista ja yrityksen brändin leimaamista juurruttamiseksi. Kun yritys ulottaa juurensa mahdollisimman laajalle, synnyttää sen kontaktit jälleen uusia yhteyksiä jopa passiivisesti. Tämän takia uuden yrityksen kontakteja voidaan nimittää sen tärkeimmiksi vastaaviksi, sillä ne synnyttävät passiivista tuloa laajentamalla yrityksen tunnettuutta. Samalla tavalla kuin kiinteistöjen omistaminen tuottaa säännöllisiä tuloja vuokrien muodossa, hyvin hoidetut ja juurretut verkostosuhteet ovat uuden yrityksen arvokkainta omaisuutta, vaikka reaaliomaisuuden määrä olisikin taseessa vaatimaton.

Sosiaalisen verkottumisen mittarit ovat määrä ja vaikuttavuus. Kontaktin vaikuttavuus mitataan edelleen tämän kontaktien määränä, eli potentiaalisten jatkokontaktien lukumääränä. Kun verkoston vaikuttavuusaste on korkea, on myös verkostoon annettujen viestien edelleenvälityksen todennäköisyys arvokkaampi. Koska yrityksen arvo voidaan mitata kontaktien määrän ja vaikuttavuuden perusteella, voidaanko ihmisen nettoarvo määritellä Facebook-ystävien määrän ja vaikuttavuuden perusteella?

Mainokset

2 Responses to “Jakaminen uuden yrittäjyyden perustana”

  1. Ville Says:

    Hyvää tekstiä ja tiukkaa asiaa! En tosin ole aivan täysin samaa mieltä mitattavien parametrien yksinkertaisesta lajittelusta. Mielestäni vaikuttavuus on vaikea mittattava, ja määrä taas harhaan johtava (erityisesti Facebook ystävistä puhuttaessa). Uskon, että jokainen voi määritellä omat mittarit ja yrittää rakentaa oman tunnusluvun, joka kertoo esimerkiksi kontaktien määrän suhteen ostettuihin tuotteisiin ja täten antaa kuvan mitä ’määrä’ tarkoittaa juuri hänen valitsemallaan niche markkinoilla.

    Samoja arvioita voi tehdä laadun suhteen, eli katsoa mitä myynti oli ennen ja jälkeen sen ajankohdan kun tuli yksi kontakti lisää jolla oli X määrä omia kontakteja, eli jonka voisi olettaa olevan ’vaikuttava’ omalla markkinakentällä.

  2. Petri Vilén Says:

    Ajatus näin selkeästä mitattavuudesta on tietenkin todella kärjistetty, ja mittaa ainoastaan verkoston peittoa, eikä varsinaisesti kerro juuri mitään verkoston tuottamasta lisäarvosta. Ja juuri kuten mainitsit Ville, niche-markkinoilla vaikuttavuus perustuu verkoston kohdistuneisuudella.

    Verkoston mitattavuus suoraan on kuitenkin vaikeaa lyhyellä aikavälillä, sillä seurannaisvaikutukset usein ilmaantuvat vasta, kun verkosto laajenee ja täydentyy toisiaan täydentävillä kontakteilla – ja kun verkoston yksilöiden välillä tapahtuu merkityksellistä vaihdantaa. Ystäväksi merkkaaminenhan ei juuri lisäarvoa tuottavaa vaihdantaa sinänsä ole.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: