Web-markkinoinnin alkeet

18 joulukuun, 2007

Inventiven blogissa on juttu web-markkinoinnista. Kirjoittaja käsittelee lyhyesti joitakin harhakuvia yrityksen markkinoinnin suhteen. Web-markkinointi ei ole rakettitiedettä, se ei vaadi jatkuvaa testausta ja pitkäaikaista suunnitelmallisuutta. Markkinointia voi harjoittaa yrityksen ja erehdyksen kautta, eli esimerkiksi blogissa kaikki jutut eivät ole aina priimaa, mutta ainoastaan määrä voi taata laadun. Kirjoittaessa paljon nousee joukosta välttämättä helmiä, jotka vetoavat niin, että kiinnostus yritystä kohtaan herää.

Verkossa käyttäjäkunta on niin fragmentoitunutta, että yhdellä viestillä tai kampanjalla ei voida oletusarvoisesti sekä saavuttaa massoja että luoda kiinnostavaa materiaalia. Tämä vaatii sen, että käytetään jatkuvasti monia ja erilaisia viestejä, jotka tavoittavat asiakkaan. Tapahtukoon tämä sitten blogin, kampanjasivustojen tai vaikkapa Youtube-pätkien avulla.

Inventiven blogikirjoituksen mukaisesti:

Nykyaikainen internet-markkinointi lyhyesti

  • saa suututtaa muita
  • on halpaa – sissimarkkinointia
  • ei tavoittele kaikkia
  • ei ole kallista
  • useita samanaikaisia erilaisia viestejä eri kohderyhmille

Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi -kirjassa puhutaan paljon siitä, kuinka uuden ajan markkinointi on keskustelua ja yhteistoimintaa asiakkaan kanssa:

”Uskomme, että markkinointi siirtyy kaksisuuntaiseksi vuoropuheluksi sellaisen ylhäältä alas suuntautuvan viestinnän sijaan, jossa markkinoija on ikään kuin kaatanut mainontaa kuluttajan niskaan. Lehtimainoksia on voinut joko katsoa tai olla katsomatta, radiomainoksia kuunnella ja vaihtaa kanavaa, televisiomainoksia tuijottaa tai siirtyä jääkaapille. Perinteinen mainonta on kohdennuksesta huolimatta melkoista hakuammuntaa: kaikki mainokset on näytetty kaikille siitä huolimatta, kuka lehden tai television ääressä istuu. Markkinointi kääntyy päälaelleen, kun ulospäin suunnatun viestin sijaan tärkeäksi tuleekin sisäänpäin tuleva viesti. Mitä meiltä odotetaan? Mitä asiakkaat haluavat? Kuka meille puhuu?”

One Response to “Web-markkinoinnin alkeet”


  1. Verkkokauppa on nykyään helppo perustaa vaikkapa valmiilta yrityksiltä jotka tekevät alustoja.
    Itse olen ollut tyyvyväinen näihin.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: